ID: 34312
Omschrijving
Wim Mast de Gooijer;
(1942).
" The Dream I Know "
Lithografie,
1998.
Gesigneerd Lo,
Grootte in Lijst: 51 x 55,5 cm,
Achter glas en Passe-Partout.
De in het Frieze Huizum geboren kunstschilder had als kind al aspiraties om een artestiek leven te leiden.
Passie voor tekenen, muziek en toneel.
"Mijn moeder had graag dat ik iets in de kunst zou gaan doen en zou gaan studeren aan het conservertorium, toneelschool of kunstacedemie".
Maar het kunstenaarschap werd na zijn schoolopleiding en militaire dienst ingeruild voor een carriere in het hotelwezen.
Zijn succesvolle carriere voerde hem en zijn vrouw in 1976 naar Australië.
Om te ontsnappen aan een druk zakenleven pakte hij zijn passie voor het tekenen en schilderen weer op.
Na een paar succesvolle exposities heeft hij het hotelwezen de rug toegekeerd en zich volledig gewijd aan de ontwikkeling van een "eigen gezicht op het doek".
Veel van direct herkenbare en vaak zo op het eerste gezicht alledaagse objecten die Mast de Gooijer op het doek zet onthullen een gedetailleerde aandacht voor verwering.
In 1988 keerde Wim Mast de Gooijer , na een langdurig ziekte, met zijn gezin terug naar Nederland.
Door de vriendschap met de Australische Kunstschilder Graeme Roche werd Mast de Gooijer geinspireerd door de werken van Jeffrey Smart en Paul Delvaux (foto).
Dat de beide kunstschilders hem later in zijn carriere nog eens zouden complimenteren kon Mast de Gooijer niet vermoeden.
Smart feliciteerde hem met het feit dat hij erin geslaagd was zonder hulp van anderen een geheel eigen gezicht te ontwikkelen.
Tijdens een ontmoeting in de nadagen van zijn leven zei Delvaux tegen Mast de Gooijer
"U mag nooit stoppen met schilderen, anders ontneemt u iets schoons van de mensheid".
De stijl die Wim Mast de Gooijer zich als kunstschilder in de loop der jaren eigen maakte lijkt een nieuwe stroming in het realisme aan te duiden.
De werken van hem kenmerken zich door een compositie van realistische objecten in een niet minder realistische omgeving.
Het geheel is echter door de opvallende combinatie van de objecten als een onwerkelijkheid herkenbaar doch etaleert daarentegen een niet onmogelijke en acceptabele natuurgetrouwe realiteit dat zich het best laat benoemen als Fictief Realisme.
Daarmee is Mast de Gooijer er in geslaagd een nieuwe kunstrichting te presenteren.
(1942).
" The Dream I Know "
Lithografie,
1998.
Gesigneerd Lo,
Grootte in Lijst: 51 x 55,5 cm,
Achter glas en Passe-Partout.
De in het Frieze Huizum geboren kunstschilder had als kind al aspiraties om een artestiek leven te leiden.
Passie voor tekenen, muziek en toneel.
"Mijn moeder had graag dat ik iets in de kunst zou gaan doen en zou gaan studeren aan het conservertorium, toneelschool of kunstacedemie".
Maar het kunstenaarschap werd na zijn schoolopleiding en militaire dienst ingeruild voor een carriere in het hotelwezen.
Zijn succesvolle carriere voerde hem en zijn vrouw in 1976 naar Australië.
Om te ontsnappen aan een druk zakenleven pakte hij zijn passie voor het tekenen en schilderen weer op.
Na een paar succesvolle exposities heeft hij het hotelwezen de rug toegekeerd en zich volledig gewijd aan de ontwikkeling van een "eigen gezicht op het doek".
Veel van direct herkenbare en vaak zo op het eerste gezicht alledaagse objecten die Mast de Gooijer op het doek zet onthullen een gedetailleerde aandacht voor verwering.
In 1988 keerde Wim Mast de Gooijer , na een langdurig ziekte, met zijn gezin terug naar Nederland.
Door de vriendschap met de Australische Kunstschilder Graeme Roche werd Mast de Gooijer geinspireerd door de werken van Jeffrey Smart en Paul Delvaux (foto).
Dat de beide kunstschilders hem later in zijn carriere nog eens zouden complimenteren kon Mast de Gooijer niet vermoeden.
Smart feliciteerde hem met het feit dat hij erin geslaagd was zonder hulp van anderen een geheel eigen gezicht te ontwikkelen.
Tijdens een ontmoeting in de nadagen van zijn leven zei Delvaux tegen Mast de Gooijer
"U mag nooit stoppen met schilderen, anders ontneemt u iets schoons van de mensheid".
De stijl die Wim Mast de Gooijer zich als kunstschilder in de loop der jaren eigen maakte lijkt een nieuwe stroming in het realisme aan te duiden.
De werken van hem kenmerken zich door een compositie van realistische objecten in een niet minder realistische omgeving.
Het geheel is echter door de opvallende combinatie van de objecten als een onwerkelijkheid herkenbaar doch etaleert daarentegen een niet onmogelijke en acceptabele natuurgetrouwe realiteit dat zich het best laat benoemen als Fictief Realisme.
Daarmee is Mast de Gooijer er in geslaagd een nieuwe kunstrichting te presenteren.